Tuesday, 21 November 2017

Gondrong's message for the coming Umno general assembly

(Annie's note : Gondrong said he doesn't mind being criticised. However, I hope those who disagree with him will not resort to extreme vulgarities or being seditious in the comments section. Thank you.)

GUEST BLOGGER

By Gondrong

Perhimpunan Agung Umno  5-9 Disember, 2017 adalah perhimpunan agung terakhir parti siasah terbesar dan amat berpengaruh di negara ini menjelang PRU14 tahun depan.

Seluruh rakyat negara ini terutama orang Melayu akan memberi tumpuan terhadap isi kandungan dan mesej yang mahu disampaikan oleh UMNO dan barisan kepimpinannya.

Begitu banyak pandangan sama ada bersifat membina mahu pun serangan menghina dan pelbagai tohmahan percubaan untuk menghancurkan imej dan reputasi parti dan kepimpinannya.

Namun ia tetap berdiri teguh memperjuangkan kepentingan dan hak orang Melayu terus memelihara serta melindungi rakyat pelbagai kaum dan agama dalam sistem demokrasi raja berperlembagaan.

Umno melalui perjalanan yang cukup panjang dan berpengalaman sebagai parti teras komponen BN. Terus melakar sejarah sebagai parti yang diyakini untuk terus memimpin negara ini pada masa senang dan susah, masa bergolak atau aman damai atau tenang.

Dalam keadaan diserang dari dalam dan luar, Umno tidak boleh leka dan syok sendiri, sebaliknya perlu terus mengatur strategi meneutralkan 'racun' yang cuba ditusuk dalam sehingga ke jantung' untuk melumpuh dan membunuh parti itu.

Orang Melayu sedar akan keadaan itu lalu bangkit mempertahankan parti itu supaya tidak tersungkur layu kering dan mati. Lantas, kebobrokan yang didakwa berlaku dalam parti perlu segera diperbetulkan dan diperbaiki supaya tidak terus menjadi bahan dan senjata ampuh untuk pihak luar menjahanamkan parti dari dalam.

Perhimpunan Agung pada kali ini menjadi tempat untuk mengatur strategi menggerak bala tentera secara sederap dan bersinergi serta penuh yakin untuk menang dan berjaya dengan gemilang pada PRU14. Mentaliti menang ini adalah mesej penting kepimpinan  kepada akar umbi untuk bangkit dengan penuh yakin dan keazaman tinggi membawa panji-panji Umno untuk terus membela dan melindungi  untung nasib orang Melayu.

Orang Melayu sebenarnya tidak mempunyai pilihan terbaik untuk mereka bergantung harapan kerana tiada parti berasas kaum Melayu dan pribumi yang benar-benar mampu menyaingi Umno. Hakikat yang perlu Orang Melayu terima.

Parti  serpihan Umno bermula dari PAS, PKR, Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Parti Amanah Negara serpihan PAS masih terumbang ambing dalam menentukan hala tuju perjuangan .

Sukar bagi orang Melayu  mengharap hasil perjuangan mereka untuk berteduh dan berlindung, selagi parti-parti ini survive atas belas ihsan DAP yang dikatakan akan terus diberi mandat oleh kaum Cina.

Orang Melayu perlu ingat perpecahan dikalangan mereka sedang diguna dan dijadikan sebagai 'advantage' untuk menjadikan negara Tanah Melayu ini berpecah-pecah dengan semangat kenegerian semakin menebal apabila negeri-negeri terus menuntut hak mereka yang didajwa  terus terhakis dan hilang. Sebagai sebuah negara berpaksi kepada sistem raja berperlembagaan, keadaan bernegara secara demikian tidak sihat dan perlu dihindari.

Sistem demokrasi Raja berperlembagaan perlu terus dipelihara dan diperteguh dengan agama Islam bangsa Melayu dan Raja-Raja Melayu adalah terasnya. Perjuangan perlu terus diperkukuh kerana sudah ada anasir yang mempertikaikan perkara itu yang pada hakikat keadaan yang mana ianya tidak boleh dikompromi dan perlu tindakan tegas bagi melindungi dan memelihara sistem.

Lantas Umno mesti kuat dan terus dimantap.. Mentaliti menang disuburkan pada perhimpunan kali ini bagi berdepan 'peperangan' yang dikatakan hebat iaitu PRU14 ibu segala PRU.

Teruskan perjuangan dan binalah kekuatan untuk orang Melayu menjadi teras bagi sebuah negara Malaysia yang utuh hindari dan sembuhkanlah 'penyakit dalaman' bagi survival umat Melayu  beragama Islam atas mukabumi yang bertuah ini.

TAMBAHAN

Tanyalah TDM, DSAI, MY, SJ, MM, ZI, AKJ dan lain-lain yang telah meninggalkan Umno mengenai jasa dan budi Umno kepada orang Melayu termasuk nikmat dan manfaat serta laba yang mereka sendiri perolehi berbanding apa yang diperolehi ramai lagi pejuang Umno di bawah sana.

Ingat legasi yang mereka tinggalkan untuk Umno kesinambungan perjuangan orang Melayu seterusnya   diwarisi oleh anak cucu mereka.  Kenanglah jasa dan budi Umno yang jadikan mereka pemimpin terbilang berkat kekukuhan Umno yang dibina daripada akar umbi orang Melayu.

Monday, 20 November 2017

A little extra problem for Johor BN

No new post by my guest bloggers the past few days.

Hmmmm.....

Never mind, I think I better write a bit instead.

Just want to comment a little on this post by Rocky;

Syed Hamid is Mahathir's latest weapon against Najib, really?


For me the worst that Syed Hamid did to BN back then was this;

excerpts -

He was also the Cabinet minister who in 2008 ordered the detention of the Sin Chew Daily journalist under the now-abolished Internal Security Act "for her own safety". 

I believe that contributed a lot to the build up of the 2013 Chinese tsunami.

I remember very well the night when the Sin Chew girl was arrested as I received numerous angry messages from my Chinese friends, particularly those working with the Chinese press.

I also remember Syed Hamid's funny nickname among pro-opposition supporters at that time.

They called him Kodomo Lion, which was the mascot of a child dental and health care products brand name.


They were actually mocking him because his father Syed Jaafar Albar's nickname was Singa Umno (Lion of Umno).

I actually met Syed Hamid quite a lot in the early 2000s.

Personally, I don't mind him so much those days.

He was quite nice to me back then.

My opinion of him however turned a bit negative after the Sin Chew girl arrest incident.

That one was really stupid.

Anyway, that was almost a decade ago.

Now it seems that Syed Hamid may join the anti-BN people.

This is the headline of RPK's Malaysia Today;

Syed Hamid Abandons Najib, now supports Mahathir

It was actually a story by Free Malaysia Today titled; Syed Hamid wants the 1MDB issue answered in Parliament.

I suspect that it has something to do with him being very sore after removed as SPAD chairman recently.

Well, really,

I think if he was really so against Najib purely based on principles, he should have joined Dr Mahathir's team from the start and quit his government post without waiting for them to push him out.

Now is a bit late, I think.

Nonetheless, as other people say; better late than never.

The more important question now is; how much damage can he contributes against BN if he really joins up with the opposition?

Bear in mind that he has yet to say outright that he's joining them, okay.

What ever it is, let's just assume the most extreme scenario.

Well, Syed Hamid was the MP of Kota Tinggi for five terms from 1990 to 2013.

He was still leading the Kota Tinggi BN machinery in the 2013 general election even though he was not named as a candidate to defend his long held seat.

He actually did well as Kota Tinggi remained an Umno and BN stronghold despite the advances made by the opposition in Johor that year.

This was among things pointed out in this article;


excerpts;

BN even increased its majority in 2013 at similar constituencies such as Mersing where it won by 15,747, an increase from 13,763 in 2008; Tenggara by 17,169 from 14,049; and Kota Tinggi by 24,574 from 18,961.

Syed Hamid was only replaced by Daing Malek as Kota Tinggi Umno division chief later that year.

Before that, he was considered as one of the more influential Johor Umno warlords at the same level as TS Muhyiddin Yassin, TS Shahrir Samad, the late TS Mohamed Rahmat and a few others from his generation.

As far as I know,  Syed Hamid's influence at the grassroots level used to be very strong in Kota Tinggi, Pengerang and parts of Tenggara.

However, things may have changed now that he no longer holds any political or government post.

Still, it would not be such a good news for Johor BN if Syed Hamid suddenly turns around and says he's contesting Kota Tinggi for GE14 under Pribumi Bersatu.

Even though I expect his chances of winning to be slim, it will cause additional problems for Johor BN.

It would even signalled that even the previously BN's safe outright Malay-majority constituencies on the Johor eastern seaboard are no longer as safe as they used to be.

That's because the opposition has found a real leader to carry out their assault there.

At the very least, Johor BN would have to divert some of its extra resources to the area instead of focusing them at critical areas, especially in the north and south of the state.

Well, I believe the team of MB DS Mohamed Khaled Nordin is already making preparations for this eventuality.

Or are they?

Well, let's just wait and see.

Saturday, 18 November 2017

Can we get rid of the Datukship and such?

GUEST BLOGGER

By Tyler

Recently, my former boss was conferred with a Datukship from Perak.

I'm not sure on what ground did he receive it for.

It's not like he had done something great or sacrificed his life or limbs for the country or something like that.

On top of that, the guy is a scumbag, who is running the organisation that he led to the ground.

He got no talent whatsoever except for kissing the ass of the higher-ups, back stabbing even his closest friends to further his career and totally only care about himself.

He even cheated on his wife...or wives, I think.

When someone like that was conferred with Datukship, it makes me wonder why should we be bothered to call people with their honorific titles or even treat them with extra courtesy.

After all, these days, almost anyone can get those titles and it's no secret that we can actually lobby or buy those titles from "connected" people.

This 29-year-old hoodlum got Datuk Seri
And titles such as having a fake Datukship seem to be the current rage for some with big bucks to spend.

The other day, the Johor cops smashed a Datuk-for-sale syndicate with the arrests of two people.

Read:

http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/johor-police-bust-ring-selling-fake-titles

http://epaper.mmail.com.my/2017/11/16/fake-datukship-ring-busted/

From the news reports, there is definitely a market for people to shell out RM150,000 for a Datuk and RM280,000 for a Datuk Seri.

Ridiculous amount of money, really.

Personally, I feel sad that the victims were actually the ones who were depended on such titles to make themselves feel important, creating a market for such things.

Well, maybe they thought that those titles would help in their businesses or entitle them to receive special treatment.

But I still feel its unnecessary due to such things being a false perception.

Whatever it is, this whole thing makes me think, are we heading in the proper direction as a nation where we have to give special treatment to people with Datuk or Tan Sri or what ever titles there is in front of their name?

They probably just bought it off from somewhere and we, like stupid, have to bow and scrape to them.

I really wish we can get rid of all these nonsense.

Why can't we instead treat each other with the same respect and courtesy and call each other Mr or Mrs or Miss or Encik or Puan?

What's wrong with just that?

Thursday, 16 November 2017

Guys, please don't bully my guest bloggers

Received this via WhatsApp from my guest blogger Lebai Sudin just now,

Hi annie…

Itulah pasal aku malas nak tulis.. aku tulis perkara betul pengalaman aku, hang punya pembaca tafsir/pusing ikut politik. Aku bukan kutuk bas mini, aku cerita pengalaman masa bas mini dan pengalaman masa MRT.. kalau ke Bangsar tentulah aku naik LRT..

Aku cerita pasal kemudahan…kenapa nak diselewengkan. Bukan hal yang nyata ke yang aku tulis. Tak kiralah siapa buat LRT, siapa buat MRT, siapa buat jalan raya, lebuh raya dan sebagainya. Aku cuma cerita itu untuk kemudahan aku travel apabila duduk semula di Lembah Klang.

Ketika LRT diperkenalkan aku tak ada di Lembah Klang. Aku bukannya nak bandingkan pemimpin yang mana buat apa. Setiap sesuatu pasti ada permulaannya..tak apa lah bermula dengan Tun M buat LRT dan sekarang MRT. Kalau bukan Najib jadi PM pun aku rasa projek MRT tu berjalan juga. So apa masalah dia orang ini. Aku cerita pasal apa yang memudahkan kehidupan aku.

Kalau kita nak bicara semuanya dari punca, mestilah negara ini kena merdeka dulu barulah Tun Razak dan Tun M boleh majukannya. Maka Almarhum Tunku Abdul Rahman yang memulakannya..

Tapi ada pula orang akan kata bukan Tunku yang mulakan kerana ada Dato Onn yang menentang Malayan Union…nanti ada pula orang lain kata bukan Dato’ Onn tapi Mat Kilau yang mula gerak menyerang penjajah..…ishh.. dah lah. Tidak akan ada semua orang puas hati dengan apa pun di dunia ini.

Itulah Annie, dia orang kaitkan pasal politik, sehingga kata tulisan aku sebagai cheap writing. Barangkali pejam celik dalam kehidupan dia orang adalah semuanya pasal politik. Entah-entah dengan anak, isteri/suami dan adik beradik pun dia orang berpolitik.

Seolah-olahnya mengkritik sana sini, mengata pelbagai perkara dan menuduh macam-macam sudah menjadi juadah harian dan darah daging masing-masing. Terpulanglah kepada mereka.

Tak apa lah annie, kalau hang nak aku tulis lagi..aku boleh tulis. Aku hanya nak cerita pengalaman aku mengenai sekeliling aku dan apa yang ditempuhi selama ini, serta apa yang terlintas dan berlegar difikiran aku.

I believe Lebai Sudin was referring to comments such as these at his post;

From Bas Mini to MRT

Lebai Sudin, Annie's guest blogger is only trying to highlight Najib's big ACHIEVEMENTS as orderd by big boss,Mat Maslan the 3.85 gpa. Unfortunately, by mentioning BASMINI as comparison to MRT, you people got lost with nostalgic memories of "Those were the daysss..............." (sight).
Hehehe....kesian Lebai Sudin sebab dia mengharapkan kita semua berbangga dan mengutuk bas mini.

Lebai Sardine, its jus a cheap write up.. nmpak sngat your intentions..
get real bro...

Come on guys, can you not bully my guest blogger like that.

I'm trying very hard not to censor your comments.

I'm also trying to keep this blog alive by inviting my friends to write here.

Please bear in mind that my friends are not like me.

With me, you all can whack me all you want because I really don't give a shit.

With my guess bloggers, please be a bit more considerate.

Really. Lebai Sudin was not trying to campaign for Najib or anyone when he wrote how happy he was with the MRT.

I believe him.

Anyway, you all please just hang on until I finished my serious stuff at work, okay.

Then I can write here properly again and you all can enjoy whacking me again.

For now, please restrain yourselves a bit and just take my guest bloggers' postings at face value.

Please ya.

Hopefully, Lebai Sudin will write again.

Thank you.

Wednesday, 15 November 2017

From Bas Mini to MRT

GUEST BLOGGER

By Lebai Sudin

Salam sejahtera..

Selamat berkenalan kepada sesiapa sahaja yang mengikuti blog ini.

Minggu lepas tuan punya blog ni minta aku menulis sesuatu. Aku jawab, nanti aku cubalah.

Agaknya sebab sampai hari ni aku tak tulis-tulis juga, si Annie ni pagi tadi aku tengok buat posting macam nak merajuk.

Jadi aku tulis la ni bagi dia gembira sikit.

Adalah sikit pengalaman nak kongsi sebagai catatan.

Aku ini dan lebih separuh abad hidup…Panggil sahaja aku sebagai Lebai Sudin. Cucu Lebai Ali.

Asal dari utara dan merantau sejak awal 80-an ke Lembah Klang hinggalah ke negeri-negeri Pantai Timur kerana mencari rezeki.

Sekarang kembali semula ke Lembah Klang..dan aku membuat kerja bebas (tak tahu betul ke tidak istilahnya). Ada kerja ada pendapatan, tak ada kerja..pendapatan pun tak ada…macam gitu lah lebih kurang.

Sebenarnya aku nak cerita aku ini pengguna tegar MRT.

Sejak ada MRT..kalau aku perlu pergi buat kerja..aku naik MRT.

Best! memang best.. aku bayar lebih RM3 nak ke TTDI. Kalau ke Bangsar lebih RM4. Itulah dua destinasi harian aku bila ada kerja.

Aku kata best..sebab dulu aku pengguna tegar bas mini.


Bayar 50 sen..naiklah sampai mana.. tapi macam-macam bau ada..hapak, tengik, masam..entah apa lagi baunya.. hari-hari naik bas mini macam sardin..

“Belakang-belakang..masuk-masuk.. dalam-dalam.. jerit tukang tiket tak kira dia tu lelaki atau perempuan..sama saja..menjerit..ramainya perempuan..

Kalau time peak hours..aku naik lemas dalam bas mini.. kena pula hujan..adui..mahu pengsan berhimpit-himpit.

Itu dulu..siapa ada pengalaman itu…pasti faham apa yang aku cerita.

Sekarang MRT.. memang selesa..kalau peak hours pun dan kena berdiri..masih ada ruang berdiri rapat-rapat..tapi tak lah sampai berhimpit-himpit.


Satu lagi aku suka MRT ini, banyak juga aku buat pahala..beri orang kurang upaya, perempuan tua tempat duduk aku. Pimpin orang buta sampai ke luar dari stesen MRT dan macam-macam lagi pertolongan boleh diberi.

Bukan aku sorang yang buat macam itu..ramai yang suka tolong orang ini, tak kiralah lelaki ke perempuan.. tak kira bangsa pun.

Ada satu peristiwa..sebenarnya dah tiga kali berlaku ke atas aku. Kali pertama, seorang gadis beri isyarat minta aku ambil tempat duduknya. Alamak..aku dah nampak macam warga emas ke?

Kali kedua, seorang Mat Salleh..dia bangun offer tempat duduk, dan minggu lepas seorang budak belasan tahun pun buat perkara sama kepada aku.

Dalam ketiga-tiga insiden berkenaan, aku tolak offer mereka dengan cara baik. Aku belum rasa tua sangat dan masih boleh berdiri sepanjang perjalanan, walaupun ada rasa lenguh-lenguh.

Ada tak sesiapa lalui pengalaman macam aku..kalau ada..apakah itu tanda-tanda kita semakin dimamah usia tua?

Apa pun, aku suka MRT kerana memudahkan aku.

Terima kasih kepada yang menyediakan perkhidmatan ini.

Don't rely on others, they got priorities

I'm actually a bit disappointed.

I was hoping to take a break from blogging for a while because of my work.

For the meantime, I was relying on my friends to help me keep this blog going.

I had called up all my friends, whom I knew can write to contribute.

Unfortunately, after a week, only Ani and Gondrong had sent me something to publish.

Ani is not a writer but she's quite a good story teller.

Well, I actually sort of forced her to write that post about her autistic son and the barber. I'm not really sure why she was very reluctant to write it for me.

Gondrong used to be an excellent writer with quite some fearsome opinions . However, the stuff that he sent me so far were rather tame. 

But, I don't blame him as he may get in trouble if he writes the way he used to. The guy is very mellow these days.

Whatever it is, I'm grateful to Ani and Gondrong for their effort to help me.

At least they tried.

However, I don't feel like imposing on them anymore.

I know now that I can't rely on friends for these sorts of things.

They got other priorities.

If I want to keep this blog alive, I have to do it on my own.

Well, in life, it actually boils down on ourselves to take care of ourselves.

You simply can't rely on anyone else.

Husbands, boyfriends, wives, girlfriends....they tend to cheat on you..or get bored of you.

Children....they'll probably forget you once they have their own life...or feel that you are actually a burden to them.

Friends....if you are lucky, you just can't rely on them....if you are unlucky, they'll backstab, manipulate, and take advantage of you.

I know, it's dark, but that's the realities of life.

Okay, I'm actually in a foul mood now.

Slept about 1am only to wake up at 3.30am. Now it's 6.13am.

I'm always cranky when I don't get enough sleep.

So troublesome.

Well, I'm still struggling with my work.

Once I'm done with it I will try to write here properly again.

See lah how.

Ciao.

Sunday, 12 November 2017

The silent killers which may trigger a Malay tsunami

GUEST BLOGGER

By Gondrong

PRU14 akan berlangsung tahun depan. Itu kata Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi. Bulan Mac agaknya iaitu ketika cuti sekolah. Ramai berpendapat PRU14 adalah "ibu segala PRU".

Ia timbul mungkin disebabkan jangkaan persaingan sengit antara tiga blok parti2 mewakili Barisan Nasional, Pakatan Harapan dan Gabungan Parti Islam SeMalaysia ((PAS) dan Ikatan. Kalau diikutkan PRU sebelum ini pun agak hebat jugak menyaksikan BN kehilangan majoriti 2/3 pada PRU12 dan majoriti diterima merosot lagi pada PRU13.

Mungkin disebabkan itu juga PRU14 nanti dikatakan 'ibu segala PRU'. Kali ini dikatakan bukan saja berlaku tsunami pengundi Cina, malah akan berlaku tsunami pengundi Melayu.

Sebabnya, Melayu dikatakan sudah ada pilihan lebih baik daripada BN iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Amanah, PKR, PAS, malah mungkin DAP yang selalu dipromosi sebagai parti pelbagai kaum walaupun hakikatnya ia dikuasai oleh kaum Cina.

Adakah tsunami Melayu akan melanda pada PRU14 bila mana orang Melayu dikatakan bosan dengan Umno beralih arah ke parti dipelopori dan diterajui pemimpin-pemimpin Melayu meskipun pada hakikatnya telah berpecah2 menjadi parti-parti kecil.

Secara fizikal dalam sesi2 perhimpunan dan perjumpaan parti pembangkang tidak terlihat pun kehadiran ramai orang Melayu bagaimana tsunami Melayu mahu menjadi realiti. Kalau tsunami Melayu mahu dikira berdasarkan peperangan di alam siber, ia juga mungkin tidak begitu tepat kerana daripada hampir 19 juta pengundi di negara ini peratusan tinggi kalangan mereka yang tidak peduli dan tidak ambil tahu pun apa yang berlaku di alam maya itu. Jadi, kena realistik dan perlu berpijak di bumi yang nyata.

Satu lagi pandangan bahawa tsunami Melayu akan berlaku di kalangan orang muda orang bandar dan pinggir bandar. Adakah betul?  Berdasarkan situasi semasa kumpulan besar orang muda kurang memperlihatkan kecenderungan dan ambil tahu mengenai politik. Mereka lebih menjurus kepada kepentingan diri mereka mudah dapat kerja, gaji pun OK, berniaga pun senang boleh berhibur bertemasya menonton bola sepak dan boleh untung berniaga dengan adanya niaga online guna sosial media.

Malay crowd at a concert

Cumanya kos sara hidup dan isu2 perumahan dan kos rumah di bandar terutamanya perlu diuruskan secara bijak kerana isu2 ini boleh menjadi duri dalam daging kepada BN. Kenaikan harga minyak masih berterusan.

Isu2 babitkan rasuah, penyelewengan integriti dan moral amat penting ditangani secara serius tegas tanpa kompromi kerana implikasinya kepada imej dan reputasi negara.

Adakah isu2 ini akan menjadi 'pembunuh senyap'  merangsang kepada tsunami Melayu seperti diwar-warkan tu? Malah, dikatakan ramai yang tidak berpuas hati dan kecewa dengan apa yang berlaku di pelbagai peringkat kepimpinan masih berada di dalam UMNO sebagai parti teras BN dan hanya menunggu masa saja untuk meletup dari dalam.

Banyak juga kaji selidik dilakukan baik di sebelah kerajaan atau pembangkang untuk mencari ketepatan apa sebenarnya dirasai rakyat dan kemanakah kecenderungan mereka masih tidak memperolehi jawaban yang jitu konkrit dan boleh diyakini.

Manusia berevolusi dan sifatnya terlalu kompleks gaya permainan pada masa kini sehingga ke saat-saat akhir sebelum PRU masih terus berubah2 mengikut kebijaksanaan mengurus dan mengutarakan isu, apakah kejadian2 yang akan memberi kelebihan seperti Pulau Pinang lumpuh dilanda banjir atau apakah program dan event yang memberi impak spt penganjuran Sukan SEA selain kenyataan dengan permainan isu2 yang boleh dipusing2 sentimennya.